Az Árpád Fejedelem Általános Iskola és Könyvtár
integrációs felkészítésének
pedagógiai rendszere
Tartalomjegyzék
1.2. Célrendszer megfogalmazása (elvárható eredmények)
2. Az iskolába való bekerülés előkészítése
2.1. Az óvodából az iskolába való átmenet segítése
(„Iskolás leszek” program)
2.2. Heterogén osztályok kialakítása
3. Társadalmi-szakmai környezettel való együttműködés
II. A tanítást, tanulást segítő
és értékelő eszközrendszer elemei
1. Kulcskompetenciákat fejlesztő
programok és programelemek
2. Az integrációt segítő tanórán
kívüli programok, szabadidős tevékenységek
3. Az integrációt elősegítő
módszertani elemek
4. Műhelymunka – a tanári
együttműködés formái
5. A háromhavonta kötelező
kompetenciaalapú értékelési rendszer eszközei
6. A továbbhaladás feltételeinek
biztosítása
III. Várható eredmények (az
ellenőrzés szempontjai)
1.
Felmérés
szülői nyilatkozatok és a jegyző adatai alapján:
·
szülők
iskolai végzettsége ( 8 általános),
·
kiegészítő
családi pótlékot kap-e gyermeke után,
·
nyilatkozattételhez,
személyes adatai kezeléséhez hozzájárul-e,
·
igényt
tart-e a képesség kibontakoztató, illetve integrációs
·
felkészítés
rendszerében való részvételre.
2. A felmérés összegzése után az iskola
igazgatója mérlegeli a 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet alapján a programokba még
bevehető (az egyik kritériumnak meg nem felelő) tanulók létszámát és személyét
(10 %)
3. Osztályonkénti, évfolyamonkénti,
illetve iskolai szintű összegzés készül arányok kimutatásával.
4. Az intézmény vezetője az osztályba
soroláskor – a speciális tanulási-, magatartási-, beilleszkedési problémák
figyelembevételével – a felmérés adatait figyelembe veszi, a rendelet
előírásainak megfelelően.
Iskolánk Tiszaalpár
központjában helyezkedik el. Beiskolázási körzetünk a község belterületi és
tanyás külterületi része.
Az iskola
beiskolázási körzetéből adódóan eltérő szociokulturális háttérrel rendelkező
gyermekeket fogad, ezért az intézmény nevelő-oktató munkája ennek megfelelő
összetettséget mutat.
Hátrányos
helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű és problémás tanulóink szüleivel tartjuk
a kapcsolatot, a pedagógusok rendszeresen járnak családlátogatásra. Ismerik
tanulóink családi hátterét, problémáikat és lehetőségeiket.
SNI-s
tanulóik integráltan tanulnak, az osztályközösség elfogadja őket, közösségi
programokban részt vesznek.
A
hátrányos helyzetű tanulók egyre nagyobb arányban vesznek részt a szakkörökön
és a sportkörökön.
Az
iskola jól együttműködik a védőnővel, családsegítő szolgálattal és az
önkormányzat szociális előadójával.
Tanórán
kívüli programokon való részvételt biztosítunk az általános iskolai tanulóknak.
Alapfokú művészet-oktatásba, szakköri foglalkozásokra, napközibe, IPR és Arany
János Tehetséggondozó programba vonják be őket.
Az
IPR program keretében az iskola biztosította HHH-s tanulók kulturális rendezvényekre,
színházba (évi 3 alkalom), kiállításokra, múzeumokba, ismeretterjesztő
programokra való eljuttatását. Emellett a HHH-s tanulók ingyenesen vehettek
részt az osztálykirándulásokon, erdei iskolában és a „Tiszavirág”
életmódtáborban.
SNI
programunk alapján (alapító okiratukban szerepel) az érintett tanulók integrált
oktatását, nevelését végzik.
Iskolánkban 39
% körül mozog a hátrányos helyzetű tanulók száma (rendszeres gyermekvédelmi
támogatás). A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya eléri a 16%-ot az
iskolai létszámhoz viszonyítva. Folyamatosan nő az ingyenes, vagy támogatott
étkeztetésre, tankönyvellátásra szorulók aránya.
A feladatok megvalósításához – a várható tanulócsoportok és tanulólétszám
alakulását is figyelembe véve a személyi feltételek adottak. Az önkormányzat
utazó gyógy-, illetve fejlesztő pedagógust biztosít az SNI-s gyermekek számára.
2007. júniusában és októberében tantestület egészében részt vett az integrációs
tevékenységet segítő tréningen, melynek során megismerkedtünk az IPR-rel, hatékony
tanuló-megismerési technikákat sajátítottunk el, és részt vettünk a „Hatékony együttnevelés az iskolában” – Az integrációs
felkészítés – illetve képesség kibontakoztató fejlesztéshez – szükséges
pedagógiai és jogi ismeretek című
képzésen. A szakos
ellátottság az informatika tantárgy kivételével teljeskörű. Biztosított a HH, a HHH, valamint a sajátos nevelési
igényű tanulók integrált neveléséhez és oktatásához szükséges kompetencia. A
pedagógusok elsajátították a korszerű módszertant, így a mérésen-, értékelésen
alapuló diagnóziskészítési technikát, az erre épülő egyéni és csoportos
fejlesztést elősegítő képzettséget, az adaptivitást segítő módszereket,
valamint az iskolában a kooperatív tanulási technikákat.
A tárgyi
feltételek szinten tartása vagy javítása az iskolafenntartó támogatásával, a
kötött felhasználású normatívák célirányos felhasználásával, aktív pályázati
tevékenységgel, a saját bevételek révén, valamint az iskola alapítványának
támogatásával lehetséges. Az elmúlt tíz esztendőben e forrásoknak a
segítségével sikerült megteremteni a képzés tárgyi eszközeit.
·
A tanulók
elemi műveltségbeli és munkakultúrájának megalapozása.
·
Szociális
hátrányok enyhítése, kulturális hiányosságok pótlása.
·
Tanulási
kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatása, a lemorzsolódás csökkentése,
kiküszöbölése, tehetséggondozás komplex személyiségfejlesztő programok segítségével.
·
Személyiségfejlesztés,
közösségfejlesztés: a tanulók toleranciaképességének, a kisebbség és többség, a
másság elfogadása gyakorlatának kialakítása, közéletiségre nevelés.
·
Társadalmi
beilleszkedés, integrálódás iránti motiváció erősítése, fenntartása.
·
Továbbtanulási
mutatók javítása (az érettségit adó intézményekben továbbtanulók arányának
növekedése).
·
Pozitív
életmódmodell nyújtása, egészséges életmód kialakítása, a testi-lelki egészség,
mint érték elismertetése.
·
Pályaorientációs
tevékenység.
·
Az iskola
párbeszédet alakít ki a programban részt vevő szülőkkel, partnereivel.
·
Kompetencia-alapú
értékelési rendszer kidolgozása: szöveges értékelés
·
A
multikulturális tartalmak beépülnek a nevelés-oktatás helyi programjaiba,
rendszerébe.
·
Az
évfolyamvesztés nélkül továbbhaladó hátrányos helyzetű tanulók számának növekedése.
·
Növekedjen a
továbbtanuló hátrányos helyzetű tanulók száma, ezen belül az érettségit adó
továbbtanulási irányt választók aránya.
·
Fel
kell készíteni a pedagógusokat a befogadó,
inkluzív óvoda, iskola megteremtésére. Az iskola pedagógus továbbképzési
programja és éves terve kiemelten kezeli a képességfejlesztés és integrációs
tevékenységhez szükséges pedagóguskészségek fejlesztésére irányuló szakmai
továbbképzéseke: projektoktatás, epochális
tanulásszervezés megismerése, és alkalmazásának kidolgozása, tantárgytömbösítés,
témahét, modulárisan szervezett oktatási program alkalmazása, valamint a
műveltségi terület tantárgy bontás nélküli oktatása területén semmiféle
tapasztalattal nem rendelkeznek, tehát korszerű
oktatásszervezési eljárásokat kell megismerniük.
·
új módszertani eljárások alkalmazása: az óvoda-iskola átmenetét megkönnyítő
módszertani megoldások, drámapedagógia, osztályzat nélküli értékelés,
kooperatív tanulás
Ezek eredményeként:
·
nő az
évfolyamvesztés nélkül továbbhaladó hátrányos helyzetű tanulók száma,
·
nő a
továbbtanuló hátrányos helyzetű tanulók száma, ezen belül az érettségit adó
továbbtanulási irányt választók aránya.
Az eszközerőforrások feltérképezése a pedagógiai és a
helyi tanterv felülvizsgálata kapcsán megtörtént, a hiányosságok pótlására
eszközbeszerzési terv készül. A szükséges eszközök beszerzése, a minimálisan
kötelező és meglévő eszközökön túl az elavultak pótlása, a tanulóbarát
környezet biztosítása, az iskolai költségvetés és a pályázati források
lehetőségeinek függvényében valósíthatóak meg.
Az intézmény költségvetése nem
teljes mértékben biztosítja a következő igényeket:
-
a
digitális tananyagok, korszerű digitális eszközpark (interaktív táblák), a
nyelvi labor,
-
akadálymentesítés,
fűtéskorszerűsítés és nyílászárók felújítása, világítás korszerűsítése, az
épület külső felújítása
-
tanulóbarát
környezet kialakítása
-
infrastruktúra
fejlesztése, kiemelten az IKT eszközök Nagyobb mértékben szeretnének igénybe venni IKT eszközöket, és ezeket alkalmazni a
tanórákon
Az intézmény
pedagógus továbbképzési programja és éves terve kiemelten kezeli a
képességfejlesztés és integrációs tevékenységhez szükséges pedagóguskészségek
fejlesztésére irányuló szakmai továbbképzéseket:
Az intézmény
integrációs önértékelésének elkészítése évente, szükséges korrekció a
tapasztalatok függvényében.
Adatszolgáltatás
a fenntartó számára: a szükséges intézkedések meghozatalához statisztikai
adatok, arányszámok, felmérések eredményeinek közlése, integrációs önértékelés
elkészítése.
A szükséges
korrekciók elkészítése (a jelentkező tapasztalatok igények alapján) folyamatos,
ezek rögzítése az iskola egyéb dokumentumaiban.
Iskolánk
különböző kommunikációs csatornák felhasználásával (óvodai szülői
értekezlet, bemutató foglalkozások az
iskolában, az óvónők tájékoztatása „munkaértekezleten”, igazgatói értekezleten,
stb.) a szülőnek (az óvodán keresztül is) felajánlja az iskola integrációs
pedagógiai rendszere által nyújtotta lehetőségeket.
Cél: óvodák és iskolánk közötti – az iskolába való bekerülés
előkészítését célzó – szakmai együttműködés, az óvodákban elkezdődő folyamatos
és tervszerű fejlesztő munka iskolánkban való folytatása.
A
kapcsolattartás módja:
Az iskola
tanítói óvodai foglakozásokon vesznek részt. Konzultálnak az óvónőkkel a
várhatóan az iskolánkba kerülő gyermekekről, annak családjáról.
Az óvodák nagycsoportosai részt vesznek az iskola rendhagyó óráin,
rendezvényein, bemutató foglalkozásain. (Fecske tábor). A kapcsolatot a leendő
1. osztályos
tanítók és a
fejlesztő pedagógusok tartják a nagycsoporttal foglalkozó óvónőkkel.
(projekt-team) Felelős: leendő 1. osztályos tanítók, alsós munkaközösség-vezető
Helyzetelemzés:
A team összegzi a megszerzett információkat, a rendelkezésre álló vizsgálati
anyagok, tapasztalatok, illetve a szülő igénye alapján, mely az osztályba
sorolás alapját jelenti a jogszabályoknak megfelelően.
Vizsgálati
anyag készül, amely az egyéni fejlesztési terv alapja lesz.
A fenti
összegzés után, a team javaslata alapján az igazgató dönt az adott osztályok
kialakításáról, a technikai feltételek biztosításáról.
Felülvizsgálat,
korrekció minden tanév kezdetén.
Vigyázni
kell, hogy ne okozzon törést az óvoda-iskola közötti átmenet. Ez úgy
valósítható meg, ha az óvodába már „érte nyúlok”. Az óvoda és iskola jó
együttműködésének köszönhetően már az óvodában lehetőség nyílik megismerni a
leendő elsősöket, a kiemelkedő képességű, a tanulási nehézségek, a szociális
hátrány, magatartászavar miatt veszélyeztetett gyermekeket. Megfigyelhető volt
munkájuk foglalkozásokon, játékidőben és szereplések alkalmával. A kisgyermeknek
úgy kell, hogy érezze, a biztonságot adó óvó nénitől való elszakadáskor már ott
áll a kedves tanító néni, aki kézen fogja őt, és elkíséri egy másik világba.
Felelős:
igazgatóhelyettes, alsós munkaközösség vezető, tanítók
Együttműködő partnerek |
Együttműködés gyakorisága
(találkozók stb.) |
Dokumentáció |
Szülők |
Szülői
értekezlet és fogadó óra évi 6 alkalom (az iskola szakmai pedagógiai
programjának integrációs rendszerének ismertetése). |
Jelenléti
ív, naplóbejegyzés, |
Cigány
kisebbségi önkormányzat |
Egymás
tájékoztatása a pályázati feltételekről, ösztöndíjakról - |
Együttműködési
megállapodás Levél |
Civil
szervezetek |
Tanulmányi
munkával kapcsolatos, sport-, szabadidős-, életvitel-, életmód
tevékenységekkel összefüggő rendezvények támogatása az iskola alapítványa
által |
meghívó,
tájékoztató, újságcikk |
Középfokú
oktatási intézmények |
Pályaorientációs
program működtetése pályaválasztási
börze |
meghívó,
tájékoztató, feljegyzés Együttműködési
megállapodás |
Gyermekjóléti
szolgálat |
Tájékoztatás
az integrációs rendszerben résztvevő tanulókról (tanév elején) |
Telefon,
levél, feljegyzés |
Pedagógiai
szakmai és szakszolgálatok |
Logopédiai
ellátás (folyamatos) |
Szakvélemény |
A pénzügyi
feltételek biztosítása (a szolgáltatások megvásárlása) a rendelkezésre álló
óraszámok, illetve költségvetés ismeretében tanévenként egyeztetésre kerül a
felmerült igényekkel. Amennyiben az ellátás az iskola területén pénzügyi vagy
egyéb okból nem kivitelezhető, úgy az ellátást a Nevelési Tanácsadó és
Logopédia szolgáltatási körében igényli az iskola. A szakszolgálat minősítései,
dokumentációi a tanulók személyi anyagába kerül.
II. A tanítást, tanulást segítő és értékelő eszközrendszer elemei
- A tanulási és magatartási
zavarok kialakulását megelőző programok
A programba kerülő tanulók képességeinek, viselkedésének, szociális helyzetének
komplex elemzése a kiindulópont:
Az első értékelő esetmegbeszélés
után konkrét javaslatok kerülnek megfogalmazásra, melyek a napi munka során a
tanítók, tanárok számára irányadók a tanulóval kapcsolatban.
Pl.
A folyamatos
(3 havonkénti) értékelés során a kialakult foglalkozási rendszer – az újabb
mérések, elemzések tapasztalatai alapján – korrigálásra kerülnek, a szülők
kezdettől fogva követik, ismerik a gyermekre vonatkozó fejlesztési tervet, a
felmerülő problémákat és a megoldási módozatokat.
A tanuló értékelése: individuális normaorientációjú
Tantárgyi
képességfejlesztő programok
Felelős: tanítók, tanárok,
igazgatóhelyettes
Kommunikációs
képességeket fejlesztő programok
Felelős: alsós munkaközösség-vezető,
magyar tanárok
-
Közösségfejlesztő, közösségépítő programok
Színterei:
- tanulmányi és művészeti versenyek,
- az iskolai és városi ünnepi megemlékezések,
- (karácsonyi műsor, márc. 15, okt. 23, tanévnyitó, tanévzáró,
iskola nap, stb.),
Felelős: igazgatóhelyettes
Felelős: egészségkoordinátor
- Mentori
rendszer működtetése („egyéni törődés” program)
A mentor az
integrációs programban résztvevő tanuló elsőszámú segítője, aki közvetlenül
tartja a kapcsolatot a tanulóval foglalkozó valamennyi szakemberrel, illetve a
családdal (lehet pedagógus, ifjúságvédelmi felelős, szakszolgálat munkatársa).
A mentor önként vállalja ezt a koordinációs munkát:
Felelős:
igazgatóhelyettes
- Művészeti körök (tanuló által választott lehetőségként)
Iskolánkban
a Jövőnkért Alapfokú Művészetoktatási Intézmény kihelyezett tagozatai működnek:
Ezek a
csoportok - saját tantervvel, intézményi keretek közt kiemelkedő szinterei az
integrációt elősegítő szabadidő tevékenységeknek.
- Egyéni
haladási ütemét segítő differenciált tanulásszervezés
Felelős: tanítók, tanárok, fejlesztő
pedagógus
- Drámapedagógia
Felelős: magyar munkaközösség
vezetője
4. Műhelymunka – a tanári együttműködés formái
- Értékelő
esetmegbeszélések
3 havonta a szöveges értékelés előzményeként értékelő esetmegbeszélésre kerül
sor
Menete:
Szempontok:
Felelős: igazgató
Szöveges
értékelés – árnyalt értékelés
November,
február és május hónapban a szülők árnyalt szöveges értékelést kapnak gyermekük
iskolai közösségi és tanulmányi munkájáról.
Alapelvek:
Felelős: mentorok, osztályfőnökök
- Pályaorientáció
Szaktárgyi és osztályfőnöki óra
keretében meghatározottak a pályaorientációs feladatok (helyi tantervben
rögzítve):
Valamennyi
program a szülők számára is nyitott annak érdekében, hogy együtt tájékozódjanak
a kínálkozó lehetőségekről.
Felelős: igazgató
III. Várható eredmények
(az ellenőrzés szempontjai)
·
A hátrányos
helyzetű tanulók aránya iskolánkban megfelel a jogszabályban előírtaknak
·
Azt iskola
képes a különböző háttérrel és eltérő fejlettséggel rendelkező tanulók
együttnevelésére
·
Az
integrációs pedagógiai rendszer kiépülése révén az iskola párbeszédet alakít ki
minden szülővel.
·
Multikulturális tartalmak
beépülnek a helyi tantervbe
·
Tanári
együttműködésre épülő értékelési rendszer épül ki.
Eredmények: